MEMBERI Pada Ummah Dengan Kasih Sayang..  

Posted by: aidil_mujahid84

"Erti hidup pada MEMBERI"

sungguh dalam makna ayat yang ustaz harizal lemparkan dalam kotak minda kita semua baik dalam saifulislam.com mahupun dalam ATN (aku terima nikahnya)

"MEMBERI mestilah dengan kasih sayang, MEMBERI tanpa kasih sayang adalah beban dan benci"


Mengimbau kembali kenangan.. sudah 24 tahun daku diberi peluang untuk hidup didunia, Berapa banyakkah aku MEMBERIkan pada Ummah?? 

Menjadi tanggungjawab setiap muslim menyeru kearah kebaikan dan mencegah kemungkaran. Firman Allah Subhanahu Wataala yang bermaksud:

"KAMU(umat islam) ADALAH UMMMAH YANG TERBAIK YANG DIKELUARKAN DARI KALANGAN MANUSIA (sekiranya) MENYERU KEARAH KEBAIKAN DAN MENCEGAH KEPADA KEMUNGKARAN...) - Surah Al Imran ayat 110

Mampukah kita menjadi umat nabi Muhammad yang terbaik setelah ALLAH memberikan syarat untuk kita menjadi golongan umat terbaik seperti yang dinyatakan seperti firman ALLAH diatas?

Jika kita memegang sesuatu amanah, hendaklah kita memegang amanah tersebut dengan sebaik-baiknya.  MEMBERI dan menjalankan tanggungjawab dengan kasih sayang terhadap manusia dengan tujuan membawa ummah bersama-sama menuju Mardhatillah( keredaan Allah)

kalau kita tidak MEMBERI dengan perasaan kasih sayang apa akan jadi? dah tentu kita rasa terbeban sangat dalam konteks kita memegang amanah. Pasti  hati kita  selalu je ada bisikan jahat.

" bilalah nak abis tempoh jawatan aku ni, tak tahan rasanya"

"akh! aku x bebas.. aku nak letak jawatan"

"haha aku berkuasa kini aku boleh buat apa saja dengan duit ini yang kini dibawah penguasaan aku"

"aku nak letak jawatan.. aku x layak.. aku sibuk jer aku tak der masa untuk diri sendiri"

Itu antara bisikan jahat syaitan, dan dialog-dialog negatif yang mungkin kita pernah dengar bila berhadapan dengan pimpinan-pimpinan  baru mahupun lama dalam mana- mana jua organisasi ataupun jemaah.

Sahabat-sahabat yang dirahmati ALLAH..

Sesungguhnya amanah yang kita pikul merupakan hakikatnya amanah itu dari ALLAH. Dan seharusnya tempat mengadu dan sumber kekuatan utama kita adalah juga dari ALLAH.


Sirah Panduan Terbaik 

Lihat sahaja pada Nabi Mhammad(SAW). Baginda merupankan panduan yang terbaik untuk kita dalam melayari bahtera kehidupan baik bergelar insan biasa mahupun pimpinan. Baginda MEMBERI pada ummah dengan penuh kasih sayang walaupun baginda memberi "bunga" tapi pernah dibalas "sampah" oleh beberapa ummahnya yang tidak mengerti,

kalau kita lah kan cakap baik-baik dengan seseorang tu tapi orang tu balas dengan "kurang ajar" pada kita dah tentu kita mengamukkan, maki hamun lagi ada. Nauzubilllah.. moga kita dapat memcontohi nabi dalam MEMBERI dan dapat bersabar dalam apa jua situasi.

Sahabatku yang dirahmati ALLAH..

Percayalah jika kasih sayang yang kita berikan juga semaikan dalam kita MEMBERI pada ummah, sudah tentu kita pasti kasih sayang jua yang kita terima oleh ummah.

"What U give U get back"

dalam makna ayat tu kan baik dari sudut mana kita melihatnya dalam konteks beramal,belajar, MEMBERI dan sebagainya.

Penting sangat untuk kita memohon kepada kita diberi kekuatan oleh ALLAH dalam kita MEMBERI. Sesungguhnya tidak mampu kita hadapi segala ujian di dunia ini tanpa kekuatan dariNya.

Seharusnya kita harus punya perasaan kaufi wal ju' (takut dan berharap) moga-moga kita akan kembali kepadaNYA dalan husnul khatimah( pengakhiran yang baik).

Firman Allah Taala yang bermaksud

" Sebenarnya yang menaruh bimbang dan takut(melanggar perintah) Allah dari kalangan hamba-hambanya hanyalah orang-orang yang berilmu" Surah Al Faatir Ayat ke 28 

Sahabatku..

berikanlah tenaga kita, masa dan jua harta kita pada islam walau apa jua  status baik bergelar pelajar sekolah, mahasiswa, berkerja makan gaji, berniaga, berkhidmat untuk masyarakat dan lain-lain.

seharusnya mesti ada dalam hati dan jiwa setiap muslim sikap MEMBERI( berdakwah) pada sesama muslim yang lain bahkan jua pada non muslim.

Berilah pada mereka dengan kasih sayang dan tonjolkan keperibadian seorang muslim yang sejati. Moga-moga kita dapat mengajak seberapa banyak ummah yang mungkin  dalam mentaati Allah menjauhi larangan nya dan memakmurkan bumi ini dengan segala ketetapan yang telah pun diajarkan oleh tuhan(ALLAH) yang mencipta kita dan bumi ini.

inniakhafullah...

aidil azhiim shamsuddin


This entry was posted on Saturday, November 01, 2008 . You can leave a response and follow any responses to this entry through the Subscribe to: Post Comments (Atom) .

4 comments

betul tuh.. sama-sama kita istiqamah untuk menjana iq,eq untuk kepentingan ummah..chayyyooookkk!!

salam..

seribu kali taniah ...

artikel sume mantap2.....

kurang padatkan artikel dengan tulisan rapat2....

perkara penting perlu dipertonjolkan supaya orang yang malas baca nampak yang tu sajapun dah ok....

teruskan usaha ....

terima kasih siswamuslim atas nasihat nta ;)

subhanallaah... mashaAllaah...

inshaAllaah... a good advice.. tq..

Post a Comment